WEBLOG WEBLOG About Me Best Iranian Weblogs Last Updated Weblogs MAIN WEBLOG

صفحه اصلی

 

وبلاگ

 

وبلاگهای به روز شده

 

بهترين وبلاگهای ايرانی

ذخيره آدرس اينجا
آخرين نوشته ها      آرشيو      مقاله   « غيبت کبری |  اهميت حضور برای جنبش حق‌طلبی »
سياسی Saturday, June 6, 2009
انتخاب، مسأله اين است

من برای شرکت يا عدم شرکت در انتخابات رياست جمهوری دهم و در واقع انتخاب شخص لايق اين پست، هنوز تصميمی نگرفتم. هدفم از نوشتن در اين مورد، اول بيان و ثبت افکارم و بعد گرفتن همفکری از شماست.
اولين سؤالی که ذهن من را مشغول کرده، شرکت در انتخابات است. سؤالاتی مثل ميزان تأثير رأی من يا نبود فرد شايسته (البته از ديد من) در ميان کانديداهای تائيد صلاحيت شده. اگر هم به اين نتيجه برسم که در انتخابات شرکت کنم، به چه کسی بايد رأی دهم تا به نفع مردم و کشورم باشد.

انتخاب

برای من دو چيز کاملاً مشخص است، اول وظيفه [شرعی و ملی] نبودن شرکت در انتخابات که باور بسياری از مردم است و دوم بی‌اثر بودن تحريم انتخابات. چهار سال پيش با اينکه هر دو دور رأی ندادم، در مورد مخالفتم با اصطلاح تحريم نوشتم و همان موقع هم آن‌را بی‌اثر خواندم، زيرا هيچ راهکاری برای بعد آن ارايه نشده بود. سال قبل هم بعد از انتخابات مجلس هشتم کسانی که شرکت در انتخابات را وظيفه‌ی ملی و شرعی خود و مردم می‌دانند، نقد کردم.

به باور من، هنوز خيلی از ما در مورد انتخابات کشورمان ديد درستی نداريم. يک مثال ساده برای انتخابات: مسلماً انتخاب رئيس‌جمهور ايران، بی‌اهميت‌تر از انتخاب لباس نيست. فرض کنيم پدر و مادرم هر [چهار] سال يک لباس جديد برايم می‌خرند و من اجازه دارم از بين لباس‌های پيشنهادی آنها خودم لباسم را انتخاب کنم. رفتار پدر و مادرم دو حالت دارد، يا به هر چه من می‌گويم تن می‌دهند يا بصورت نمايشی حرف مرا می‌پذيرند ولی انتخاب خودشان را می‌کنند.
در حالت اول همه چيز عادی است و بر عهده‌ی خود من، می‌توانم از ديد خودم يکی را انتخاب کنم يا هر چه ديگران پيشنهاد دادند آنرا بپذيرم. اين حالت مطابق آنچه در کشورهای کاملاً دموکرات اتفاق می‌افتد است. احزاب افرادی را تعيين کرده و بعضی مردم از بين آنها يکی را انتخاب می‌کنند. بقيه هم با عدم شرکت در انتخابات رأی و انتخاب اين بعضی‌ها را می‌پذيرند.
حالت دوم اما بيشتر به وضعيت کشور ما شبيه است. هر چند نمونه‌های نقضی مانند خرداد ۷۶ و انتخابات مجلس ششم وجود دارد ولی فرض را بر اين می‌گيريم که حکومت (در مثال پدر و مادر) هيچگاه به انتخاب من و ما تن نمی‌دهد، ولو از بين پيشنهادهای خودش. حال چاره چيست؟
دو راه بيشتر نيست، يا انتخاب کنيم و وقتی انتخاب ما پذيرفته نشد به ديگران نشان دهيم که ما را فريب داده‌اند تا با کمک‌شان و فشاری که می‌آورند شايد به انتخاب ما تن دهند.
راه ديگر اين است که انتخاب نکنيم. در اين حالت يا برايمان فرقی ندارد و به وضع موجود راضی هستيم يا هدفی ديگری دنبال می‌کنيم. خود من تا به حال در هيچ انتخاباتی شرکت نکرده‌ام؛ چون فرد شايسته‌ای بين کانديداها نبود، برايم فرقی نمی‌کرد چه کسی رئيس‌جمهور يا نماينده مجلس می‌شود. اما کسانی که صحبت از تحريم می‌کنند هدف ديگری دارند و آن تغيير کامل نظام است. سؤالی که چهار سال پيش از آنها کردم و باز هم می‌کنم اين است که برای رسيدن به اين هدف چه برنامه و راهکاری داريد؟ آيا صرف اينکه رأی ندهيم نظام عوض می‌شود؟ به دلايل زير اين کار غير ممکن است:
- انتخابات قبلی هم تحريم بود، بعد از تحريم چه کاری صورت گرفت و چه نتيجه‌ای داد؟
- با شرکت زير بيست درصدی مردم تهران در انتخابات مجلس هشتم، آيا مشروعيت نظام خدشه‌دار شد؟ يا با وجود اعلام رسمی اين ميزان مشارکت باز هم حکومت اعلام کرد مشت محکمی به دهان ضد انقلاب زده شده!؟
- چهار سال قبل زمانی که بيشترين تهديدها و فشارهای بين‌المللی بر ايران بود، آيا تحريم انتخابات اين فشارها را افزايش داد يا تقريباً از بين برد؟
- زمانيکه تحريم صورت گرفت چه کسی به قدرت رسيد و چهار سال چه کرد و وضع مردم چه شد؟
با اين دلايل مطمئن‌تر از قبل می‌گويم اگر هدف تغيير نظام است، با تحريم از آن دور می‌شويم و بدبختانه و متأسفانه فشار آن فقط و فقط بر دوش مردم چه داخل و چه خارج ايران خواهد بود.

حال منی که هنوز تصميم نگرفته‌ام و در ضمن به دنبال تغيير اوضاع جامعه و کشورم هستم، چه بايد کنم؟ اگر شرکت نکنم در واقع به نفع کسی خواهد شد که شانس بيشتری برای پيروزی دارد که به احتمال بسيار رئيس‌جمهور فعلی است. اگر هم شرکت کنم و به کسی رأی دهم که رأی کمتری از مردم پشتوانه‌اش است، يا توانايی لازم را برای بهبود اوضاع ندارد و شعار می‌دهد، باز هم عملاً فرقی نخواهد کرد.

سؤال‌های ديگری وجود دارند مانند آيا رأی من تأثيری دارد؟ يا هدف از انتخاب چيست؟ و ... که بخاطر طولانی و پراکنده نشدن بحث، در روز‌های آينده سعی می‌کنم افکارم را با شما در ميان بگذارم و از شما خواهش می‌کنم در اين موارد به باز شدن ديد من کمک کنيد.

در همين زمينه بخوانيد:
رأی من شمرده می‌شود؟
آيا رأی مردم به نفع نظام است؟
با وضع موجود مشکلی ندارم، ولی...
احمدی نژاد؛ آيا مسأله فقط اوست؟
برای «تغيير» به «اميد» رأی می‌دهم


نظر شما چيه؟ (8 پيام)

   Bookmark and Share

نوشته شده توسط سعيد حاتمی در ساعت 12:48 | لينک به اين يادداشت (0)

بالای صفحه (UP)  
دوستان به اين نوشته لينک داده‌اند:


پيام‌هاى زير براى اين يادداشت نوشته شده:
نويسنده: متین Monday، 08 Jun، 2009 ساعت 08:12

سلام.
راستش فکر کنم الان اکثر مردم از روی ناچاری و فقط برای کم کردن آرای رقیب دارن رای میدن و هیچ کس کاندیدای مورد علاقه توی این جمع کاندیداها نداره. راستش رای ندادن هیچ کمکی نمیکنه. دادن و ندادن هیچ کدوم نظام رو تغییر نمیده اما لا اقل توی همین ۴ تا هم که هیچ کدوم قابل قبول نیستن بالاخره باید اون که کمتر بده رو انتخاب کرد چون خواهی نخواهی یکی از اینا میشه. راستش برای انتخابات امسال همه دارن از روی ناچاری و از روش سلبی برای رسیدن به کاندیداشون استفاده میکنن. چقدر بده که ملتی با این جمعیت ۴ تا نماینده درست و حسابی نداره. تنها کاری که تو شرایط بد فعلی از دستمون بر میاد اینه که رای بدیم. عملا اتفاق بزرگی نمیفته اما تو یه جزییاتی فرق می کنه.


نويسنده: فانوس دریا Sunday، 07 Jun، 2009 ساعت 08:12

جناب آقاي حاتمي من نوشته خوب شمارو مطالعه كردم اتفاقا منم راي نمي دم بخاطر اينكه چيزي جز دروغ آدم نمي شنوه و رئيس جمهور قوه مجريه اس وقوه مجريه يعني اجرا كننده دستورهاي قوه مقننه لذا اين شعارهاي تو خالي در حيطه اختيارات رئيس جمهور نيست دست رئيس جمهور هميشه بسته اس ومن هيچ وقت به خودم وكشورم خيانت نمي كنم وبه دروغ راي نمي دم .........
خدا به دادمان برسد باز چه خوابي برايمان ديده اند ؟؟؟؟
همه باهم بايد باشند همه مردم باهم نبايد راي بدهند
كشور ما كشور فقيري نيست نفت و گازو پتروشيمي در اروپا نيست اما آنها پيشرفته ترين كشورهاي دنيا هستند ما چي ؟؟؟؟ دولت آنها اگر ۴قرون در مياره ۲قرونشو ميده به ملتش ۲قرونشو خودش برميداره ولي توكشور ما برعكسه هرچي ملت در مياره ميره تو جيب دولت ..... درد ايران بي دواست براي هميشه يا حداقل تا زماني كه همه باهم يكي شوند ويك حرف را بزنند حرف دلشان ..........
ببخشيد سر شمارو درد آوردم معذرت مي خوام بغض نتركيد ه بود آقاي حاتمي عزيزم ....

URL: http://www.fanoose-darya.blogfa.com

نويسنده: فانوس دریا Sunday، 07 Jun، 2009 ساعت 08:01

سلام جناب آقای سعید حاتمی
من از همه زحمات شما تشکر می کنم وهمچنین برای فرستادن ایمیل برای راهنمایی وبلاگم دست شما درد نکنه من بی نهایت از شما سپاسگذارم ...من با اجازه شمارو لینک می کنم با کمال افتخار ....

URL: http://www.fanoose-darya.blogfa.com

نويسنده: خاطره Saturday، 06 Jun، 2009 ساعت 18:49

اوصولا حرفم از تحریم انتخابات با بقیه فرق داره
به نظرت وقتی یکی دولت رو قبول نداره چطور میتونه کسانی که این دولت تایید کردن قبول داشته باشه؟!
۴ سال قبل هم همین حرفم بود گرچه الان اصلا ناراحت نیستم که رای ندادم! چون مسلما اگر قرار به رای دادن بود
آدم به کسی که میشناسه و میدونه انتخاب بدیه رای نمیده؟!
و مسلما از اینکه کسی که بهش رای داده تا این حد مزخرف از آب در آمده....
بگذریم بی نهایت از اینکه ۴ سال قبل در انتخابات شرکت نکردم خوشحالم!
الان یه کم قضیه فرق میکنه اوضاع به هم ریخته از اونیه که به تحریم یا قبول نداشتن دولت فکر کنیم
بیشتر الان رای نیاوردن یک نفر اهمیت داره تا وضع از این بدتر نشه مهم هم نیست کی بهتره! متاسفم که این رو میگم چون هیچ وقت قبول نداشتم ولی وقتی رای اکثریت طرف یکی بهتره با اکثریت بود تنها برای نشکستن رای
هنوز مطمئن نیستم حرفم درست باشه

URL: http://khaterehkh.blogsky.com/

نويسنده: سوسن جعفری Saturday، 06 Jun، 2009 ساعت 14:46

در ضمن! وبلاگ قشنگی داری به منهم سر بزن!!!

URL: http://havaars.blogfa.com

نويسنده: سوسن جعفری Saturday، 06 Jun، 2009 ساعت 14:45

سلام سعید. با قسمتهایی از نوشته‌هایت موافقم و آن تحریم انتخابات است.
ولیکن، با آن قسمت که نوشتی دو نوع انتخاب هست یکی از آن دول دموکرات و دیگری دول دیکتاتوری موافق نیستم. اصولاً آنقدر بدبین هستم که بنویسم ابداً موضوعی به نام «انتخاب آزاد» وجود ندارد. حتی انتخابات دول دموکرات هم پیچیدگی‌ها و پشت پرده‌های خودش را دارد و می‌دانم این حرفم را رد نمی‌کنی. آنچه مبرهن است این است که سیاه‌بازیهای آنها استادانه، زیرکانه و «یواشکی» است و در کشور من به طرز فاحشی نخ‌نما شده است.
حتی یک بچه دبستانی هم می‌گوید که آنکه باید انتخاب شده است. حال گیریم در این انتخاب جاری این جو حاکم در جامعه، حکومت را وادارد تن به انتخاب آزاد بدهد، تمام تمهیدات امنیتی را بهه کار ببندد تا هیچ تقلبی صورت نگیرد. آیا در وضع کشور من تغییری ایجاد خواهد شد؟
نه!
چون تمام این کاندیدها، بازیگرانی هستند که بعد از انتخابات میدان را تحویل صاحبان قدرت واقعی در ایران خواهند داد. به این ترتیب این وسط سر ایرانی‌ها همچنان بی‌کلاه خواهد ماند و امید به چهار سال دیگر زمزمه‌ی کوچه‌باغها خواهد شد.
من موافق تحریم نیستم ولی رأی نخواهم داد چون هیچکدام از کاندیداها را قبول ندارم. هیچکدام را ...

URL: http://havaars.blogfa.com

نويسنده: سهراب Saturday، 06 Jun، 2009 ساعت 14:36

وبلاگ قشنگی داری به ما هم سر بزن

http://www.iranianfx.com


URL: http://www.iranianfx.com

نويسنده: محمد Saturday، 06 Jun، 2009 ساعت 14:21

سلام.
انتخاب نکردن که به نظرم راه منطقی نیست.خالی کردن میدان درست نیست.
اگر انتخاب نکنیم همیشه در ذهن ما باقی خواهد ماند که شاید انتخابم اثر گذار می‌بود.
و فکر هم می‌کنم که اگر اراده اکثریت بر چیزی باشه نمیشه نتیجه تقلب‌آمیزی رو اعلام کرد.وقتی ۳۰ میلیون نفر رای بدن به یک تفکر و ایده نمیشه گفت که ۳ میلیون بودن.

URL: http://mami23.persianblog.ir

لطفاً پيام خود را در قسمت زير وارد نماييد:
نام:
E-mail: حفظ داده ها:
URL:
متن:
   

پس از يک‌بار کليک روی «فرستادن پيام»، لطفاً چند لحظه صبر کنيد تا پيام شما فرستاده شود! توجه کنيد که يک‌بار کليک کافيست!



Copyright © 2003-2005, . All rights reserved.
Designed by 1saeed.com.